Kokosin tähän viidenteen ja viimeiseen osaan kymmenen vinkkiä kirjoittajille. Näitä vinkkejä kuulee toistettavan usein podcastien puolella ja olen jokaisen näiden kanssa aivan samaa mieltä.
-
-
- Lue paljon ja lue laajasti (myös oman mukavuusalueen ulkopuolelta).
- Kirjoita tarinoita, jotka innostavat sinua, äläkä niinkään välitä ”kirjoita mistä tiedät” -ohjeesta.
- Kirjoita tarinasi loppuun. Uuden tarinan aloittaminen on ihanaa, mutta on myös hyvä oppia päättämään keskeneräiset tarinat.
- Päästä teksteistä irti ja uskalla vastaanottaa palautetta.
- Opettele vastavuoroisesti myös antamaan palautetta. Muiden keskeneräisten tekstien lukeminen ja kommentoiminen on erinomainen tapa parantaa omaa kirjoittamistaitoa.
- Kritiikkejä ei kannata ottaa henkilökohtaisesti, yhden tähden arviot kuuluvat asiaan ja hylsyt ovat osa prosessia.
- Opi sietämään keskinkertaisuutta. Ira Glassin puhe ”kuilusta” selittää tämän asian ehkä parhaiten.
- Juhli saavutuksia olivat ne sitten isoja, kuten käsikirjoituksen ensimmäisen version valmistuminen tai pieniä, kuten ne muutamat uudet sanat, jotka kirjoitit tänään.
- Löydä oma tapasi kirjoittaa ja nauti prosessista.
- Kirjoita, kirjoita, kirjoita
-
Paras tapa oppia kirjoittamaan on kirjoittamalla. Koulutuksista, oppaista ja kirjoittamisesta puhuminen on hyödyllistä vain tiettyyn pisteeseen asti, mutta loppupeleissä hyväksi kirjoittajaksi oppii vain ja ainoastaan kirjoittamalla.
Ohjeita Indiekirjailijoille
Mietin pitkään, että laitanko tätä indiekirjailijaosuutta tähän postaukseen ollenkaan, sillä minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia omakustantamisesta. Päätin kuitenkin laittaa nämä nyt siitä syystä, että näitä kahta vinkkiä toitotetaan jatkuvasti podcastien puolella.
Ulkoista kustannustoimittaminen
Käsikirjoituksen editoiminen ei ole pelkästään kirjoitusvirheiden metsästämistä samoin kuin käsikirjoituksen ensimmäinen versio ei ole valmis kirja. Editoiminen on pitkäjänteistä työtä, jonka tarkoituksena on parantaa ja vahvistaa käsikirjoitusta kokonaisuutena.
Rakenteellisella editoimisella (Structural Edit) tarkoitetaan tarinan kokonaisvaltaista muokkaamista. Tämän editointikierroksen tarkoituksena on tarkastella juonen sujuvuutta sekä hahmojen kehitystä ja kaarta. Editoinnin aikana tekstistä karsitaan pois kaikki turha, joka ei vie juonta eteenpäin ja vastavuoroisesti saatetaan kirjoittaa uutta tekstiä, jonka tarina tarvitsee toimiakseen.
Käsikirjoitus voi helposti käydä läpi useamman rakenteellisen editointikierroksen ennen kuin kaikki juoniaukot on tukittu ja käsikirjoitus alkaa olemaan lähellä sitä tarinaa, joka kirjoittajalla oli alun perinkin mielessä, kun hän aloitti tarinan kirjoittamisen.
Kielenhuolto sen sijaan on oma prosessinsa. Sitä kannattaa tietenkin tehdä muun editoinnin yhteydessä, mutta jos rakenteellinen editoiminen on kesken, niin tässä vaiheessa ei kannata vielä ihan hirveästi tuskailla jokaisen sanan ja pilkun perään.
Kustannustoimittajaa kannattaa miettiä siinä vaiheessa, kun tekstille on ensin itse tehnyt kaiken voitavansa. Jokainen kirjoittaja sokeutuu omalle tekstille, minkä takia omakustanteesta haaveilevan on hyvä kääntyä ammattilaisen puoleen.
Ennen kustannustoimittajan palkkaamista mieti ainakin näitä asioita:
-
-
- Mitä palveluita tarvitset: kustannustoimittamista, kielenhuoltoa vai molempia?
- Millaisia tekstejä kustannustoimittaja on aikaisemmin toimittanut? Mitkä genret ja tekstilajit ovat hänen vahvuuksiaan? Sopiiko sinun käsikirjoituksesi tälle kustannustoimittajalle?
- Mitä ostamasi palvelu pitää sisällään? Kuuluvatko kustannustoimittaminen, kielenhuolto ja takakansitekstin laatiminen samaan pakettiin vai ovatko ne eri palveluita? Montako editointikertaa hintaan sisältyy?
-
Muista, että kustannustoimittajaa voi haastatella ennen palkkaamista. Kustannustoimittajan kanssa työskenteleminen on yhteistyötä, joka toimii parhaiten silloin kun sekä kirjoittajan että kustannustoimittajan kemiat sopivat yhteen.
Panosta kanteen
Kaikki lukijat tietävät, että kansi myy kirjan. Kannella ei ole niin väliä, jos kirja on herättänyt jo muulla tavalla kiinnostusta (kirja on esimerkiksi kaverin kirjoittama tai siitä on lukenut hyviä arvioita). Kansi nousee tärkeäksi siinä vaiheessa, kun kirja on lukijalle entuudestaan tuntematon ja kannen pitäisi jollain tavalla herättää lukijan mielenkiinnon. Kannen suunnittelussa kannattaa kiinnittää huomiota ainakin kirjan genreen, genren alalajiin (esimerkiksi cosy dekkari vs. trilleri tai paranormaali romantiikka vs. historiallinen), sekä lukijoiden ikäryhmään. Aikuisille suunnatun kirjan kannen pitäisi houkutella aikuiset tarttumaan kirjaan samalla tavalla kuin nuorille suunnatun kirjan kannen pitäisi herättää nuorissa kiinnostusta.
Jos takataskusta ei löydy graaffisen alan kokemusta ja budjetti vain antaa myöten, niin kannen suunnitteluun voi myös palkata ulkopuolisen ammattilaisen.
Ulkopuolisen kuvittajan tai kustannustoimittajan palkkaaminen ei tietenkään ole ilmaista. Paljonko nämä palvelut maksavat riippuu paljon palvelun tarjoajasta, palvelun sisällöstä ja kustannustoimittamisessa hintaan vaikuttaa yleensä myös tekstin pituus.
Omakustanteen voi tehdä monesta syystä ja kaikissa tilanteissa pieni kotikutoisuus ei ole lainkaan pahitteeksi. Mutta, jos kirjan pitää kilpailla lukijoiden huomiosta perinteisten kustantamojen julkaisemien kirjojen kanssa, niin silloin kotikutoisuus voi karkottaa potentiaaliset lukijat.
Alla vielä muutama linkki aiheeseen liittyen
99designs on kohtaamispaikka kuvittajille ja heidän asiakkailleen. Tätä sivustoa on kehuttu paljon podcastien puolella, ja jotkut ovat jopa hankkineet tätä kautta kirjoilleen kannen.
Suomalaisten kuvittajien protfolioita.
Aikaa, rahaa ja uskallusta. Matka indiekirjailijaksi
Tässä oli sitten tämä sarja. Toivottavasti näistä vinkeistä on ollut teille lukijoille edes jonkin verran iloa tai hyötyä. Ainakin minulla oli hauskaa tämän sarjan kirjoittamisessa 🙂